سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ممنوع التصویر شدن بازیگر زن - نوشته های یغما


ساعت 5:48 عصر پنج شنبه 85/9/16

اخبار
 

فیلم هایی که زهرا امیر ابراهیمی بازی کرده است فعلا ممنوع شده اند.!

زهره شوکت

بازتاب اخبار این هنرپیشه در مطبوعات ایران و جهان اعلام دستگیری متهم پرونده در ارمنستان و انتقال وی به ایران آخرین خبرها در رسانه های داخلی ایران حاکی از دستگیری و محاکمه متهم اصلی پرونده میباشد.

خبرگزاری رویترز اعلام کرد: واقعا بعید است که در کشوری اسلامی که حتی هنرپیشه های زن در فیلم ها و سریال ها طبق قوانین شرعی باید حجاب اسلامی را رعایت کنند، فردی پیدا شود که به ایفای نقش در فیمی غیراخلاقی بپردازد.
این خبرگزاری با جعلی توصیف کردن فیلم مذکور افزود: بررسی کارشناسانه فیلم غیراخلاقی منتسب به زهرا امیرابراهیمی نشان داده است که او دست به چنین کاری نزده و فریم های دریافتی نیز موید همین مطلب است.
روزنامه گاردین چاپ لندن نیز نوشت: تکثیر غیرقانونی فیلم ها در ایران و حتی فروش سی دی و دی وی دی های زندگی خصوصی هنرپیشگان و افراد معروف این کشور به بازار مساعدی برای کسب درآمد افراد ناباب شده است.
این روزنامه افزود: درست یا غلط بودن حرکت هنرپیشه ایرانی در فیلم غیراخلاقی منتسب به او اصلا مورد بحث نیست بلکه عملکرد فردی که دست به تکثیر چنین صحنه هایی زده باید تقبیح شود.
گاردین افزود: حبس یک ساله و پرداخت جریمه 10 میلیون تومانی برای فردی که این سی دی را تکثیر کرده، نمی تواند مناسب باشد و به طور حتم باید راهکار بهتری برای شایعه پراکنان انتخاب کرد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز اعلام کرد: بسیاری از سازمان های غیردولتی اروپا با بررسی فیلم ها به این نتیجه رسیده اند که کیفیت هر یک با دیگری متفاوت است و ظاهرا فردی حرفه ای دست به تولید آنها زده است.
نشریه "بک استیج" نوشت: با توجه به قوانین سفت و سخت ایران در مورد برقراری رابطه جنسی با فرد غریبه، بعید به نظر می رسد که این هنرپیشه زن که وارد دهه سوم زندگی اش شده و با پتانسیل بالایی که در عرصه هنر دارد دست به ایفای نقش در فیلم غیراخلاقی زده باشد.
این نشریه هنری افزود: نویسندگان این نشریه از شدت کنجکاوی سریال های تلویزیونی این هنرپیشه را به دست آوردند و بعد از مشاهده فیلم غیراخلاقی منتسب به او از طریق یک سایت اینترنتی ایرانی نیز به صاحب Domain مذکور تذکر دادند که آنرا از روی صحنه پاک کند.
"بک استیج" خاطرنشان کرد: طبق پرس و جوهایی که از دست اندرکاران سینمای ایران انجام دادیم، این هنرپیشه زن آینده روشنی در انتظارش بود و اینگونه شایعات می تواند حرفه او را به مخاطره بیندازد.
فرانس پرس اعلام کرد: زهرا امیرابراهیمی به تمام شایعات با مصاحبه با یک روزنامه هنری پایان داد و ادامه کار را به مقامات قضایی کشورش سپرد.
این خبرگزاری افزود: باید منتظر مان و دید که این چهره هنری با وجود شایعات موجود خواهد توانست به فعالیت خود در عرصه سینما و تلویزیون ادامه دهد یا خیر؟
این خبرگزاری با اعلام اینکه بعضی افراد در ایران اقدام به دامن زدن به اینگونه حوادث می کنند تاکید کرد: انتشار فیلم میهمانی ها و مراسم خصوصی افراد معروف در ایران ظاهرا عادی شده است زیرا چندی پیش فیلم و عکس عروسی علی دایی، میهمانی گروهی از بازیکنان تیم استقلال و ... نیز به صورت غیرقانونی انتشار یافته بود.


بررسی جرایم انجام گرفته و مجازات قابل اجرا برای متهمین از دیدگاه اسلام و حقوق جزای ایران

از نظر حقوقی، چه از نظر فقه اسلامی و چه از نظر حقوق داخلی ایران، فیلم یا صوت صبط شده نمیتواند مثبت جرم منسوب به متهم باشد و اقرار شفاهی متهم لازم میباشد. نگاهی میکنیم به جرائمی منتسب به متهمین این پرونده:

1- توزیع فیلم مبتذل در کشور

2- افشای فیلم خصوصی و خانوادگی

3- زنا

4- تهمت

در مرحله اول، بزرگترین جرائمی که در پرونده مزبور به چشم میخورند، توزیع فیلم مبتذل در کشور و افشای فیلم خانوادگی دیگران میباشد. شاید حساسیت اصلی نیروهای انتظامی و دادگاه های ایران بیشتر متوجه همین دو جرم بوده است و لذا به جای آنکه به بررسی جرائم دیگر منتسب به طرفین بپردازند، به دنبال شخص فیلمبردار و توزیع کننده اول این فیلم در کشور بوده اند. در صورتیکه هر یک از متهمین و یا شخص ثالثی به عنوان مجرم این جرم دستگیر شود، این شخص ممکن است بر طبق قوانین ایران، حتی اعدام شود. در پرونده های مشابه در دادگاه های ایران، احکامی مانند حبس های بلند مدت نیز مشاهده شده است. قعلا چیزی که واضح است آنست که تا این لحظه این جرم منتسب به هیچیک از طرفین متهم در این پرونده نبوده است و تحقیقات پلیس برای یافتن این متهم ادامه خواهد داشت.

در مورد اتهام سوم یعنی زنا، توجه شما را به موارد زیر جلب مینمایم:

از دیدگاه فقه اسلامی که ریشه اصلی قوانین جزائی حکومت دینی ایران در این جرم به حساب میآید، اثبات وقوع مساله زنا از سخت ترین مسائل و بنا بر عقیده اکثر مردم، غیر ممکن است. کمتر در دادگاههای ایران کسی توانسته وقوع این جرم را به جز از راه اعتراف متهم ثابت کند. در تعلیمات اسلامی آمده است که حتی با دو بار اعتراف متهم هم دادگاه نمیتواند این قضیه را ثابت فرض کند و باید از متهم بخواهند که دیگر اعتراف نکند و به طور کلی، نوعی تشویق به فرار از مجازات در این جرم دیده شده است. دکتر محمد مهدی فقیهی که دکترای فقه و همینطور فلسفه اسلامی دارد و از صاحب نظران به نام فقه شیعی محسوب می شود، در مقاله ای در این باره چنین مینویسد: "دخالت در امور خصوصی و داخلی مردم از نظر دین اسلام، به کلی حرام است. هر گونه استنطاق کردن و بازجوئی کردن از مردم در زمینه منکرات هم حرام شرعی است."
بر طبق این دستورات دینی، قوانین جزائی اسلام نیز اثبات وقوع زنا را در پرونده مزبور محال کرده است. جالب اینجاست که حتی در صورت انتساب این جرم به طرفین، در فقه اسلام و قوانین ایران راهی برای فرار از مجازات در نظر گرفته شده است و آن "خواندن عقد محرمیت" بین طرفین است. یعنی دو طرف به صرف ادعای محرم بودن، از جرم ثابت شده، تبری میشوند. متهم مرد این پرونده نیز پس از دستگیری به ماموران گفته است که با شخص مقابل، محرم بوده است. با این توصیف، هر نوع اجرای حد شرعی اسلامی در این باره ساقط میباشد. در غیر این صورت دادگاه میتوانست طرفین را به تحمل 80 ضربه شلاق متهم کند.

و اما جرم چهارم که میتواند در این پرونده مطرح شود، تهمت است. در قوانین مجازات اسلامی، تهمت شدیدترین مجازاتها را دارد. علت این حکم در قانون ایران، روایاتی از پیامبر اسلام بوده است که در آن آبروی فرد مسلمان را مهمتر از حریم خانه کعبه (مقدس ترین مکان مذهبی مسلمانان) بیان نموده است.

در نتیجه موارد یاد شده در بالا، در پرونده مورد بحث، چنانچه خانم امیرابراهیمی از توزیع کننده فیلم شکایت کند، به فرض آنکه شخص نشان داده شده در فیلم، همان زهرا امیر ابراهیمی باشد، ایشان به صرف ادعای محرمیت با طرف مقابل از جرم زنا تبرئه میشود، و حتی میتواند علیه کسی که فیلم را توزیع کرده است شکایت جزائی و حقوقی و تقاضای غرامت کند. طرف مقابل نیز چنانچه از جرم توزیع فیلم تبرئه گردد، از نظر دادگاه ایران بیگناه بوده و آزاد خواهد شد و در صورت اثبات این جرم حبس یا اعدام میشود.


عملکرد نیروی انتظامی و اعلام ممنوع التصویر شدن زهرا امیر ابراهیمی


نیروی انتظامی ایران پس از دستگیری متهم دوم پرونده و انتقال وی به ایران بازجوئی های خود را از متهم آغاز کرد و تا کنون نتیجه قطعی تحقیقاتش را به طور رسمی اعلام نکرده است. شایع است که شاید این شخص قربانی اصلی این پرونده باشد و برای بسته شدن سر و صداها در این زمینه، وی را مسئول همه مشکلات معرفی کنند که امیدواریم اینطور نباشد. همچنین دستور ممنوع التصویر کردن هنرپیشه زن این پرونده، خانم امیرابراهیمی نیز صادر شده و علی رغم اعلام بیگناهی وی از سوی دادگاه این پرونده، بنا به سنت دیرینه در دادگاههای ایران، که افراد مشهور متهم به جرائم اخلاقی در هر صورت تا چند سال ممنوع التصویر میشوند، این دستور به صدا و سیما ابلاغ گردیده است. ظاهرا صدا و سیمای ایران قصد ندارد این دستور را تا بیست روز دیگر که پخش سریال نرگس از شبکه ماهواره ای ایران (با زیرنویس انگلیسی) ادامه دارد، اجرا نماید.

 

 


¤ نویسنده: یغما

نوشته های دیگران ( )

خانه
وررود به مدیریت
پست الکترونیک
مشخصات من
 RSS 

:: بازدید امروز ::
2

:: کل بازدیدها ::
103746

:: درباره من ::

ممنوع التصویر شدن بازیگر زن - نوشته های یغما

:: لینک به وبلاگ ::

ممنوع التصویر شدن بازیگر زن - نوشته های یغما

:: اوقات شرعی ::

:: لینک دوستان من ::

خاطرات یک حاج آقا
خاطرات برسا(‏خاطرات روزهایی بارانی!)
عاشق

:: لوگوی دوستان من ::



:: آرشیو ::

تابستان 1386
زمستان 1385
پاییز 1385
زمستان 1383

::وضعیت من در یاهو ::

یــــاهـو

:: خبرنامه وبلاگ ::